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Nel 1729 il re Vittorio Amedeo II commissionò all’architetto di corte, Filippo Juvarra, la costruzione di un luogo di ritrovo e di festa da utilizzare prima e dopo le grandi battute venatorie che impegnavano lo stesso re e la corte insieme a stuoli di servitori. Juvarra scelse personalmente pittori, ebanisti e tappezzieri e fornì loro indicazioni e disegni. La costruzione della Reggia proseguì per tutto il Settecento e dopo la morte di Juvarra, fu ultimata da altri valenti architetti. La Palazzina ospitò balli, concerti, banchetti e visite di stato ma divenne anche una delle residenze estive preferite dalla famiglia reale. La Palazzina conserva ancora gli arredi originali. Al suo interno, ha sede il Museo di Arte e Ammobiliamento nel quale sono esposti anche altri arredi di residenze sabaude e opere di artisti come l’ebanista Piero Piffetti e lo scultore ligneo Giuseppe Maria Bonzanigo, insieme alla carrozza che Napoleone utilizzò per la sua incoronazione a re d’Italia.
Oggi vogliamo parlarvi di un’altra grande opera architettonica di Torino: la Palazzina di caccia di Stupinigi. Diversamente da quanto il nome lascia supporre, la Palazzina di caccia di Stupinigi è un grandioso complesso monumentale barocco che ha l’aspetto di una sontuosa reggia e non solo di una semplice residenza di caccia.
Nel 1729 il re Vittorio Amedeo II commissionò all’architetto di corte, Filippo Juvarra, la costruzione di un luogo di ritrovo e di festa da utilizzare prima e dopo le grandi battute venatorie che impegnavano lo stesso re e la corte insieme a stuoli di servitori. Juvarra scelse personalmente pittori, ebanisti e tappezzieri e fornì loro indicazioni e disegni. La costruzione della Reggia proseguì per tutto il Settecento e dopo la morte di Juvarra, fu ultimata da altri valenti architetti. La Palazzina ospitò balli, concerti, banchetti e visite di stato ma divenne anche una delle residenze estive preferite dalla famiglia reale. La Palazzina conserva ancora gli arredi originali. Al suo interno, ha sede il Museo di Arte e Ammobiliamento nel quale sono esposti anche altri arredi di residenze sabaude e opere di artisti come l’ebanista Piero Piffetti e lo scultore ligneo Giuseppe Maria Bonzanigo, insieme alla carrozza che Napoleone utilizzò per la sua incoronazione a re d’Italia.
La Palazzina è preceduta dalle cascine e dalle scuderie settecentesche. A lato si trova la splendida Chiesa della Visitazione, anche questa opera di Juvarra. Fanno parte del complesso anche i giardini ed il Parco Naturale Regionale di Stupinigi.
Arrivederci.
Good morning everyone.
Today we want to talk about another great work of architecture in Turin: the Stupinigi hunting Palace. Contrary to what its name suggests, the building is a great monumental baroque that looks like a luxurious palace, and not just a simple hunting lodge.
In 1729 King Vittorio Amedeo II commissioned the architect to the court, Philip Juvarra, building a meeting and celebration place and to be used before and after the great hunting jokes that committed the same kings and the court with crowds of servants. Juvarra personally selected painters, cabinetmakers and upholsterers and gave them instructions and drawings. The construction of the Palace continued throughout the eighteenth century and after the death of Juvarra it was completed by other talented architects. The house was home to dances, concerts, banquets and state visits, but also became one of the favorite summer residence of the royal family. The palace still retains its original furnishings. Inside, it houses the Museum of Art and Furniture in the exhibition of some other furniture of Savoy residences and the works of artists such as Piero Piffetti cabinet maker and wood sculptor Giuseppe Maria Bonzanigo, along with the coach that Napoleon used for his coronation as King of Italy.
The house is preceded by the eighteenth-century farmhouses and stables. To the side is the beautiful Church of the Visitation: also this church is a work of Juvarra. The group includes the gardens and the Regional Natural Park of Stupinigi.
Goodbye.
Today we want to talk about another great work of architecture in Turin: the Stupinigi hunting Palace. Contrary to what its name suggests, the building is a great monumental baroque that looks like a luxurious palace, and not just a simple hunting lodge.
In 1729 King Vittorio Amedeo II commissioned the architect to the court, Philip Juvarra, building a meeting and celebration place and to be used before and after the great hunting jokes that committed the same kings and the court with crowds of servants. Juvarra personally selected painters, cabinetmakers and upholsterers and gave them instructions and drawings. The construction of the Palace continued throughout the eighteenth century and after the death of Juvarra it was completed by other talented architects. The house was home to dances, concerts, banquets and state visits, but also became one of the favorite summer residence of the royal family. The palace still retains its original furnishings. Inside, it houses the Museum of Art and Furniture in the exhibition of some other furniture of Savoy residences and the works of artists such as Piero Piffetti cabinet maker and wood sculptor Giuseppe Maria Bonzanigo, along with the coach that Napoleon used for his coronation as King of Italy.
The house is preceded by the eighteenth-century farmhouses and stables. To the side is the beautiful Church of the Visitation: also this church is a work of Juvarra. The group includes the gardens and the Regional Natural Park of Stupinigi.
Goodbye.
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